kalibracja

  • Kalibracja
  • Dla wytrwałych
  • Wypożyczenie

Zajmujesz się fotografią albo grafiką ale kolory na twoich pracach nie są takie jak byś sobie tego życzył? Zastanawiasz się dlaczego twoje zdjęcia/grafiki wyglądają inaczej na na komputerze klientów niż na twoim. Odpowiedź jest prosta: masz nieskalibrowany a co za tym idzie nieoprofilowany monitor. Czas to zmienić. Zamów usługę kalibracji albo wypożycz kolorymetr X-Rite i1 Display Pro i zobacz jak na prawdę wyglądają Twoje prace.

Oferujemy kalibrację i profilowanie monitorów, projektorów oraz urządzeń mobilnych kalibratorem X-Rite i1Display Pro. Na terenie Augustowa dojazd gratis !

Cena 50 zł/ profil. Przy większej ilości monitorów profili możliwość negocjacji cen.

wypozyczenie kalibratora kalibracja podlaskie

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego Twoje zdjęcia lub grafiki inaczej wyglądają na Twoim monitorze a inaczej na monitorach klientów lub wydrukach ?

Czy usłyszałeś komentarz, ze Twoje prace są za jasne lub za ciemne, a kolory jakieś „nie bardzo”.

Zastanawiasz się zapewne w czym leży problem ? 

Odpowiedź jest bardzo prosta:

Masz nieskalibrowany i nieoprofilowany monitor. A jeżeli jesteś fotografem to pewnie masz również nieoprofilowany aparat.

 Co ma wspólnego kalibracja z CMS?

Aby zrozumieć czym jest kalibracja trzeba zrozumieć czym jest CMS (CMS, ang. Color Management System) czyli system zarządzania kolorem. Po co w ogóle wymyślać standard zarządzania kolorem? Otóż każde urządzenie obrazujące rejestruje lub odtwarza obraz w inny sposób. Aparaty, monitory, drukarki – każde z tych urządzeń różni się w mniejszym bądź większym stopniu nie tylko w zakresie swego charakteru ( np rejestracja- aparat, odtwarzanie- monitor) ale również w obrębie różnych egzemplarzy danego modelu. O ile w aparatach fotograficznych odchyłki w egzemplarzach są przeważnie niewielkie, to w przypadku monitorów i drukarek rozbieżności pomiędzy danymi egzemplarzami mogą być znaczne. Jednym słowem każde urządzenie rejestruje/ obrazuje inaczej. Jak zatem pogodzić sytuację w której np: aparat rejestruje czerwony jako x, monitor wyświetla czerwony jako x+1, a drukarka drukuje teoretycznie ten sam kolor jako x+4 ( wartość + traktujemy jako odchyłkę w stronę jakiejś innej barwy). Z pomocą przychodzi nam wtedy CMS. CMS to taki standard, który umożliwia wierne odwzorowanie kolorów na różnych urządzeniach/nośnikach. CMS opiera się przede wszystkim na dwóch narzędziach: kalibracji i profilach ICC, które w większości przypadków są wynikiem kalibracji. A więc odpowiedź na pytanie : co ma wspólnego kalibracja z CMS brzmi: jest jego częścią.

Co to jest kalibracja i dlaczego profil ICC jest jej „wynikiem”

Kalibracja jest to takie działanie, które ma na celu dostosowanie ustawień urządzenia w taki sposób, aby odzwierciedlało ono kolory jak najbardziej poprawnie. Jest kilka rodzai kalibracji, ale tylko ta przeprowadzona za pomocą zewnętrznego czujnika daje dobre efekty. Dzieje się tak dlatego, że musimy dostarczyć  do naszego komputera informację o tym, jak nasz np: monitor naprawdę odwzorowuje kolory. Ludzkie oko samo w sobie nie jest w stanie ocenić dokładnie, z jakich wartości składowych zbudowany jest dany kolor. tym samym kalibracja na „oko” jest ledwo ćwierć środkiem i w zasadzie spełni swoją rolę jedynie w przypadku zastosowań amatorskich, choć i tutaj dużo pozostawia do życzenia.  (Tutaj można znaleźć ciekawy test na dokładność postrzegania barw). My jednak, ludzie cywilizowani mamy do dyspozycji urządzenia, które został skalibrowane do jednych przyjętych standardów tzw: kalibratory, zbudowane w sposób różny i przeznaczone do różnych zastosowań.  Nie mniej jednak urządzenia te służą, do tego, aby odczytać informację o tym jak nasze urządzenia „na prawdę” pokazują obraz.  Dzięki zebranym informacjom, możemy nie tylko ustawić nasz monitor tak, aby odwzorowywał kolory najpoprawniej jak tylko potrafi, ale również generujemy profil ICC, który daje informację dla oprogramowania jak faktycznie ma się sprawa z wyświetlaniem obrazu przez nasz monitor.

Załóżmy sytuację najczęściej spotykaną. Robimy zdjęcie aparatem, obrabiamy na komputerze, wysyłamy do labu. Kurier przywozi nam odbitki, a tu kolory w ogóle inne niż na monitorze. Dzieje się tak dlatego, że nie zachodzi komunikacja pomiędzy urządzeniami, co powadzi do tego, że nie istnieje żaden poziom kontroli dla kolorów. Jeżeli nasz komputer nie wie jak naprawdę nasz monitor wyświetla kolory, w labie sytuacja ma się tak samo, do tego minilab drukuje jak chce, to oczywiste jest, że system zarządzania barwą wygląda następująco:kalibracja-diagram-no-cms

Co zrobić aby takiego stanu rzeczy uniknąć ?

Po pierwsze: skalibrować monitor.

Poprawna kalibracja monitora w praktyce jest możliwa tylko z użyciem zewnętrznego urządzenia kalibrującego ( oprócz monitorów z budowanym kalibratorem).

Jak to wygląda w praktyce:

kalibracja-xrite-augustowW teorii i dużym skrócie: do naszego komputera podłączamy czujnik, naciskamy start, monitor wyświetla obrazy testowe, czujnik „czyta” faktycznie wyświetlanie parametry, oprogramowanie wprowadza korekcję ( dla karty graficznej, bądź LUT monitora), potem zapisuje  profil ICC i violâ! Gotowe.

W praktyce wygląda to trochę inaczej, przede wszystkim dlatego, że trzeba wiedzieć do jakich parametrów chcemy monitor skalibrować. Parametry te wynikają przede wszystkim z poziomu oświetlenia jaki panuje w naszej pracowni. Najtrudniej wypada sprawa kalibracji przy niskim bądź zupełnym braku oświetlenia ( praca w nocy itp). Trzeba bowiem zwrócić uwagę na fakt, że większość monitorów cechuje się wzrostem poziomu błędów dla niskich wartości jasności zadanych w monitorze.

Tak czy owak w przypadku pracy z grafiką czy obrazem monitor trzeba skalibrować i oprofilować. Padnie zapewne pytanie : po co mam kalibrować monitor, skoro w labie, drukarni czy u klienta monitory i drukarki nie są skalibrowane/oprofilowane?

Odpowiedź jest prosta: aby nie tworzyć obrazu z błędem, który poprzez źle obrazujące urządzenia będzie się nasilał. Czyli: przygotowujemy nasze prace na skalibrowanym i oprofilowanym monitorze. Zapisujemy je wraz z profilem kolorystycznym i przekazujemy dla klienta. Od ogląda to na swoimi nieskalibrowanym monitorze. Błąd w odwzorowaniu będzie dużo mniejszy, niż w przypadku pliku przygotowanego na monitorze nieoprofilowanym, dlatego, że w praktyce nie widzimy tego co przygotowujemy.

Czy da się  uniknąć problemów z obrazowaniem naszych prac na innych monitorach czy wydrukach?

Da się je załagodzić, do tego stopnia, że dla ogromnej większości ludzi nie będą one dostrzegalne.  Jeżeli chodzi o wydruki, to trzeba po prostu korzystać z drukarni/labów, które udostępniają profile ICC dla danych drukarek i papierów ( oczywiście rozmawiamy o profilach aktualnych). Działa to tak ,że kiedy mamy już skalibrowany a co za tym idzie oprofilowany monitor, zgłaszamy się do drukarni/labu o profil danego urządzenia/papieru. W Photoshopie jest taka fajna funkcja,  która nazywa się „próba kolorów”. Działa ona na takiej zasadzie, że w momencie kiedy mamy rzetelny profil danej drukarki/papieru ładujemy go do systemu, wybieramy w ustawieniach próby profil, który otrzymaliśmy z labu/drukarni, wciskamy Ctrl+Y i widzimy jak nasze zdjęcia będą wyglądały na wydruku. Funkcja ta pozwoli nam przygotować pliki pod daną drukarkę czy minilab a tym samym mieć pewność, że wydrukowane prace będą zgodne z tym, co widzimy na naszym monitorze.

Jak się ma sprawa z monitorami naszych klientów ?

Otóż tutaj zaczynają się schody. Teoretycznie aby mieć dużą zgodność tego, co widzimy na własnym monitorze z tym co klient będzie widział na swoim ekranie, klient powinien mieć monitor chociaż oprofilowany, a najlepiej jeszcze skalibrowany. Wiadomo, że w praktyce ciężko będzie biegać po klientach i kalibrować im monitory. Można jednak w pewnym stopniu ” złagodzić” skutki nieskalibrowanego monitora klienta. Przede wszystkim mieć skalibrowany monitor u siebie. To już drastycznie ogranicza błędy w odwzorowaniu obrazu. Druga spawa jest taka, że można symulować na własnym monitorze to jak ( mniej, więcej – a tak naprawdę mniej) wygląda obraz na monitorze przeciętnego użytkownika. W tym celu uruchamiamy w PS-ie „próbę kolorów” i patrzymy jak nasze zdjęcia będą wyglądały dla profilu „Internetowa standardowa RGB(sRGB)”. Jest to oczywiście półśrodek, ale pozwoli nam zobaczyć, czy nie przesadzamy z nasyceniem i jaskrawością. Teoretycznie w.w profil ma symulować monitory większości użytkowników. A monitory te cechują się morderczą jasnością, dużym nasyceniem i wysokim kontrastem. po prostu mają się na wystawach błyszczeć jak milion dolarów. Pamiętajmy jednak, że to tylko półśrodek i należy stosować go z głową.

Jak to wygląda w momencie kiedy mamy skalibrowany i oprofilowany monitor a co więcej korzystamy z profil dostarczonych przez drukarnię czy lab?

Powinno to wyglądać tak:kalibracja-diagram-z-cms

Powyżej widać, jak powinno to teoretycznie wyglądać. W praktyce, trzeba empirycznie znaleźć lab/drukarnię, dysponuje rzetelnymi profilami do swoich urządzeń/papierów. Co do monitorów klientów, to może to wyglądać trochę lepiej bądź trochę gorzej. Ważne jest jednak to, że w momencie, kiedy klient będzie miał zastrzeżenia do naszej pracy, wystarczy pokazać wydruk i to co mamy na monitorze.

Zajmujesz się fotografia/grafiką? Jesteś zaawansowanym amatorem a może chcesz być profesjonalistą. Tylko na poprawnie działających urządzeniach możesz świadczyć w pełni profesjonalne usługi. Skalibrowany monitor jest równie ważny, co dobry aparat czy obiektyw. Do momentu kiedy nie skalibrujesz tak naprawdę nie wiesz jak finalnie będą wyglądały twoje prace. Zmień to !

Oferujemy wypożyczenie rewelacyjnego kolorymetru X-Rite  i1 Display Pro. W zestawie dołączony jest i1Profiler. Kolorymetr współpracuje również z innymi profilerami np: BasiccolorDisplay, AgrylCMS, NecSpectraview II, ColorNavigator itp.

Cena 100 zł/doba. Każda kolejna  doba 70 zł. Kaucja 500 zł. Na terenie Augustowa dowóz/odbiór gratis ! Wysyłka kurierem od 12 zł.

wypożyczenie kalibratora X-rite